Proč dnes obdivujeme staré mistry
I dnes mnozà lidé velmi rádi navÅ¡tÄ›vujà muzea a galerie, kde jsou vystaveny obrazy, sochy a dalÅ¡Ã pÅ™edmÄ›ty vytvoÅ™ené naÅ¡imi pÅ™edky. Velmi Äasto se jim obdivujeme a považujeme je za skuteÄná mistrovská dÃla, jaká se dnes již nedÄ›lajÃ. ProÄ ale mezi lidmi existuje taková fascinace starými autory, když i novà stále existujÃ?
Â
Â
Důvodů je hned nÄ›kolik. JednÃm z nich je fakt, že jsou vystavovány pouze ty nejlepÅ¡Ã exempláře, které byly pro svou výjimeÄnost dobÅ™e uchovávány a tak vydržely až dodnes. O stovkách a tisÃcovkách obrazů, které popravdÄ› Å™eÄeno nestály za nic, se v podstatÄ› nic nevÃ, a běžná veÅ™ejnost o nich nemá ani tuÅ¡enÃ. DÃky tomu vÅ¡ak vzniká dojem, že vÅ¡ichni malÃÅ™i byli v minulosti skuteÄnÄ› talentovanÃ. To je vÅ¡ak velmi daleko od pravdy. StejnÄ› jako dnes i tehdy bylo možné najÃt jak skuteÄné umÄ›lce, tak i ty, kteřà byli spÃÅ¡e průmÄ›rnÃ.
Â
Â
To vÅ¡ak nenà jediný důvod. DalÅ¡Ãm je fakt, že tehdejÅ¡Ã lidi považujeme za ponÄ›kud primitivnÄ›jÅ¡Ã, neboÅ¥ nemÄ›li k dispozici souÄasné modernà technologie. Zdá se nám tedy neuvěřitelné, že bez nich dokázali vytvoÅ™it taková dÃla. PÅ™itom vám mnozà malÃÅ™i i Å™ezbáři i dnes mohou ukázat, že vytvoÅ™it sochu Äi obraz bez použità modernÃch technologià jde docela dobÅ™e. JistÄ›, je to pomÄ›rnÄ› piplavá práce, avÅ¡ak rozhodnÄ› to nenà nic, co by bylo jen těžko uvěřitelné.
Â
To samé platà i o ostatnÃch umÄ›leckých smÄ›rech. AÅ¥ už se jedná o hudbu, knihy Äi cokoliv jiného, vždy najdeme stejnou fascinaci starými mistry. Zde bychom vÅ¡ak nemÄ›li zapomÃnat, že bez ohledu na to, co vytvoÅ™ili, to stále byli jen lidé. RozhodnÄ› bychom si je tedy nemÄ›li nijak idealizovat. To totiž vede k tomu, že pak máme prakticky nemožné nároky na modernà umÄ›lce, a nedokážeme jejich výtvory patÅ™iÄnÄ› ocenit. A to je Å¡koda, neboÅ¥ u nÄ›kterých z nich se s nejvÄ›tÅ¡Ã pravdÄ›podobnostà stane, že budou za nÄ›kolik stoletà považováni za klasiky.